Μελέτη των δυνατοτήτων και των προκλήσεων της αμμωνίας και του υδρογόνου ως καθαρών ναυτιλιακών καυσίμων μηδενικών εκπομπών

Η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, υπεύθυνη για περίπου το 3% των παγκόσμιων εκπομπών CO₂, βρίσκεται στο επίκεντρο της συζήτησης για την παγκόσμια ενεργειακή μετάβαση. Η απαίτηση για μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου μέχρι τα μέσα του αιώνα έχει οδηγήσει σε μια φρενήρη αναζήτηση καθαρών, βιώσιμων καυσίμων. Δύο από τους κυριότερους υποψηφίους είναι η πράσινη αμμωνία και το πράσινο υδρογόνο.

Αλλά ποιο από τα δύο είναι καταλληλότερο για τη ναυτιλία; Παρακάτω ακολουθεί μια λεπτομερής ανάλυση των τεχνικών, οικονομικών και περιβαλλοντικών πλεονεκτημάτων και περιορισμών κάθε επιλογής.


1. Πράσινη Αμμωνία: Υποσχέσεις και Δομικές Δυσκολίες

Η αμμωνία (NH₃) μπορεί να παραχθεί με μηδενικές εκπομπές μέσω της σύνθεσης πράσινου υδρογόνου και αζώτου, χρησιμοποιώντας ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές.

Πλεονεκτήματα:

  • Απουσία εκπομπών CO₂ κατά την καύση.

  • Ευκολότερη αποθήκευση και μεταφορά: Η αμμωνία υγροποιείται σε -33°C σε ατμοσφαιρική πίεση, πολύ πιο εύκολα από το υδρογόνο (-253°C).

  • Υφιστάμενη υποδομή: Η αμμωνία ήδη μεταφέρεται παγκοσμίως σε μεγάλες ποσότητες ως λίπασμα, γεγονός που διευκολύνει την ανάπτυξη εφοδιαστικής αλυσίδας.

Προκλήσεις:

  • Τοξικότητα: Η αμμωνία είναι ιδιαίτερα τοξική και διαβρωτική, απαιτώντας ειδικά πρωτόκολλα ασφαλείας.

  • Καύση με NOₓ εκπομπές: Η καύση της αμμωνίας μπορεί να δημιουργήσει οξείδια του αζώτου (NOₓ), ένα άλλο επιβλαβές αέριο του θερμοκηπίου και τοπικός ρύπος.

  • Μηχανικές προκλήσεις: Οι κινητήρες πρέπει να επανασχεδιαστούν για να λειτουργούν με αμμωνία ή να χρησιμοποιούν ειδικές τεχνολογίες όπως οι κυψέλες καυσίμου SOFC.


2. Πράσινο Υδρογόνο: Η Καθαρότερη Ενέργεια με Τεχνικά Εμπόδια

Το υδρογόνο, όταν παράγεται μέσω ηλεκτρόλυσης με ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια, είναι το καθαρότερο καύσιμο: η καύση του παράγει μόνο νερό.

Πλεονεκτήματα:

  • Μηδενικές εκπομπές: Κανένα αέριο του θερμοκηπίου ή NOₓ κατά την καύση ή χρήση σε κυψέλες καυσίμου.

  • Υψηλό ενεργειακό περιεχόμενο ανά μονάδα βάρους: Περίπου 120 MJ/kg, πολύ υψηλότερο από τα συμβατικά καύσιμα.

Προκλήσεις:

  • Αποθήκευση & μεταφορά: Το υδρογόνο είναι το πιο ελαφρύ μόριο, αλλά απαιτεί εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες για υγροποίηση ή υψηλές πιέσεις για αποθήκευση.

  • Ανάγκη νέας υποδομής: Οι σημερινές λιμενικές εγκαταστάσεις δεν υποστηρίζουν ασφαλή και αποδοτική διαχείριση υδρογόνου.

  • Τεχνολογική ωριμότητα: Η ευρεία χρήση κυψελών καυσίμου μεγάλης ισχύος στη ναυτιλία βρίσκεται ακόμα σε φάση πιλοτικής ανάπτυξης.


3. Συγκριτικός Πίνακας

ΠαράμετροςΑμμωνίαΥδρογόνο
Εκπομπές CO₂00
Εκπομπές NOₓΥψηλές, χρειάζεται έλεγχοςΠολύ χαμηλές/μηδενικές
ΑσφάλειαΤοξική, διαβρωτικήΕκρηκτικό, αλλά μη τοξικό
Ενεργειακή πυκνότητα (όγκος)ΜέτριαΠολύ χαμηλή
Υφιστάμενη υποδομήΝαι (λιμάνια, μεταφορές)Όχι (απαιτείται νέα ανάπτυξη)
Τεχνολογική ωριμότηταΑνάπτυξη σε εξέλιξηΠεριορισμένη

4. Παγκόσμιες Πρωτοβουλίες και Επενδύσεις

Αμμωνία

  • Fortescue's "Green Pioneer": Το πρώτο πλοίο διπλού καυσίμου (αμμωνία/ντίζελ) που έλαβε έγκριση για χρήση αμμωνίας ως ναυτιλιακού καυσίμου, κερδίζοντας το βραβείο "Hydrogen Transport" στα World Hydrogen 2024 Awards. 

  • NYK Line: Προγραμματίζει την πρώτη παγκόσμια ανεφοδιασμό πλοίου με αμμωνία από φορτηγό σε πλοίο (truck-to-ship bunkering) για το ρυμουλκό "A-Tug" στο λιμάνι της Γιοκοχάμα.  

  • COSCO Shipping και Fortescue: Συνεργάζονται για την ανάπτυξη αλυσίδας εφοδιασμού πράσινης αμμωνίας, με στόχο τη μείωση των εκπομπών στη ναυτιλία.  

  • Σουηδο-Βελγικό Πράσινο Ναυτιλιακό Διάδρομο: Προβλέπει τη λειτουργία δύο πλοίων Ro-Ro με καύσιμο αμμωνία έως το 2030, συνδέοντας τη Σουηδία με το Βέλγιο.  

Υδρογόνο

  • MF Hydra: Το πρώτο παγκοσμίως φέρι που λειτουργεί με υγρό υδρογόνο, μείωσε τις ετήσιες εκπομπές άνθρακα έως και 95%. 

  • TotalEnergies: Υπέβαλε αίτηση για περιβαλλοντική άδεια για έργο πράσινου υδρογόνου και αμμωνίας αξίας 16 δισ. δολαρίων στη Χιλή, με στόχο την έναρξη λειτουργίας το 2030.Reuters

  • Toyota: Προειδοποιεί ότι ο χρόνος εξαντλείται για να ανταγωνιστεί την ηγεσία της Κίνας στα οχήματα υδρογόνου, επισημαίνοντας την ανάγκη για επείγουσες παγκόσμιες επενδύσεις. 


5. Συμπέρασμα: Συμπληρωματικότητα αντί Αντιπαλότητας

Η πράσινη αμμωνία και το πράσινο υδρογόνο δεν είναι κατ' ανάγκη ανταγωνιστικές λύσεις. Αντιθέτως, ενδέχεται να καλύψουν διαφορετικά τμήματα της ναυτιλίας:

  • Η αμμωνία ταιριάζει καλύτερα στη βαριά ναυτιλία μεγάλων αποστάσεων.

  • Το υδρογόνο μπορεί να αξιοποιηθεί σε φέρυ, ακτοπλοΐα και περιοχές με αναπτυγμένη ανανεώσιμη ηλεκτροπαραγωγή.

Ο δρόμος για την αποκαρβονικοποίηση της ναυτιλίας είναι μακρύς και πολυδιάστατος. Και τα δύο καύσιμα μπορούν να συνυπάρχουν, αρκεί να υπάρξει η κατάλληλη πολιτική, οικονομική και τεχνολογική στήριξη.


Βιβλιοθήκη